Keresőoptimalizálás és weboldal készítés
Az alábbiakban azoknak nyújtunk némi támpontot a keresőoptimalizálás és keresőbarát weboldal készítés terén, akik most ismerkednek a témával kapcsolatban. Oldalunkat folyamatosan bővíteni fogjuk. Ha hasznosnak találta, látogasson vissza időnként.
Vállaljuk üzleti weboldalak elkészítését és támogatását, valamint webáruházak létrehozását, integrálását raktárkészlet kezelő, kereskedelmi rendszereinkbe. További részletek a wStock2000 web és áruház oldalon. |
Újdonságok – Mobilgeddon – A tippek lapon olvashat róla.
Keresőoptimalizálás alapjai
Domain név választás
Az első lépés a megfelelő domain név kiválasztása. A domain név utaljon a tevékenységünkre, vagy a weboldalunk tartalmára. Ha lehetőség van rá, olyan nevet válasszunk, ami tartalmazza valamelyik fontos kulcsszavunkat, amire a későbbiekben optimalizálni fogunk. Fontos a jó névválasztásnál az is, hogy az könnyen megjegyezhető, egyszerűen kimondható legyen, például ha telefonon kell elmondani valakinek. Minél rövidebb a név, annál könnyebben megjegyezhető.
Érdemes néhány hasonló nevet is lefoglalni, ha a név írható kötőjellel, vagy anélkül is, regisztráljuk mindkettőt. Így elkerülhető a későbbiekben, hogy a hasonló néven üzemelő weboldal vigye el a látogatóink egy részét, főleg ha az a konkurencia webcíme. Hasonló neveknél az is előfordulhat, hogy ügyfeleink rossz címre küldik az e-maileket.
Webszolgáltató
A webszolgáltató kiválasztása is körültekintést igényel. Semmiképpen ne válasszunk ingyenes tárhely szolgáltatót, ha üzleti oldalról van szó, és eredményeket akarunk elérni. Ez a legkevesebb, amit egy weboldal érdekében meg kell tenni. Természetesen egy privát oldalhoz elég lehet egy ingyenes tárhely is, ha azt nem szükséges optimizálni, illetve nem tartalmaz olyan fontos információkat, melyeket egy esetleges hackelés után újra kell generálnunk, illetve nincs szükség olyan technikai paraméterek beállítására, ami szolgáltatóhoz kötött.
Tartalom
A legfontosabb egy sikeres weboldal készítése során a tartalom. Sokan azt kérdezik, hogy miként tehetnék érdekessé a weboldalukat, mivel nem olyan témával foglalkozik ami kifejezetten népszerű, mint például egy videó megosztó, vagy híroldal, ahol nap mint nap friss híreket lehet olvasni, az oldal meglátogatása napi szintű.
Egy kevésbé népszerű oldal is lehet ennek ellenére sokakat hívogató, akár egy speciális eszközöket árusító webáruház, vagy jogszabályokat katalogizáló oldal. Mindenhol beilleszthetők egyéb leírások, felhasználási tanácsok, tapasztalatok, vélemények, letölthető információk, népszerű webhelyekre hivatkozások. Mindenképpen egyedi tartalmakat készítsünk, saját fogalmazásban, saját elképzelések szerint.
A tartalom felépítése közben is érdemes már ügyelni arra, hogy az megfeleljen annak a keresési eredménynek, kulcsszónak, amire a későbbiekben optimalizálni fogjuk az oldalt.
Az oldalakat és aloldalakat úgy építsük fel, hogy egy adott aloldal, 1 kiválasztott témáról szóljon, azt írja körül, és arra az egy témára legyen nagyon jól kihegyezve. Nem jó megoldás egy oldalon belül keverni a témákat, megpróbálni mindent belesűríteni, hiszen a látogató azért navigál az oldalra, mert azt a keresőben megtalálta és csak egy címszó szerint keresett. Nem biztos, hogy kíváncsi minden más információra is. Ha egy oldalon sokféle téma található, nehéz megtalálni azt az egyet, amiért felkerestük.
Érdemes
![]() | Áttekinthető, körbejárható oldalakat készítsünk, ahol a látogató mindig tudja merre jár, könnyen megtalálja a keresett információt, vagy aloldalt. Ha ez nem így van, 1-2 kattintás után továbbáll, hiszen valószínűleg rengeteg hasonló témájú oldalt talált. Miért töltené el az időt felesleges keresgéléssel? A keresők is díjazzák a jó belső linkekkel felépített, egyértelmű lapokat. |
![]() | Tagoljuk a tartalmakat, ne csak zúdítsuk az információ halmazt. Fejezetek, alfejezetek, illetve főcímek, alcímek. Ezt a fejlécek beállításával lehet a legjobban felépíteni, ami a látogatót is segíti az értelmezésben, de a keresőket is. |
![]() | Tegyünk képeket az oldalba, persze ne túl sokat. Ha képgalériát szeretnénk publikálni, arra megvannak a megfelelő eszközök. Képeknél ne felejtsük kitölteni az “alt” tagot sem, egyrészt kötelező, másrészt segíti a keresőket tájékozódni, hogy miről is szól a kép, illetve az oldalunk. |
![]() | Alkalmazzunk külső, belső linkeket (hivatkozásokat). A belső linkek a látogatót és a keresőket is segítik a tájékozódásban. A külső linkek bővebbé teszik a tartalmat külső források ajánlásával. |
![]() | Fogalmazzunk a témának megfelelően, és úgy fogalmazzunk, hogy az a kulcsszavaknak is megfelelő tartalmat eredményezzen. |
Nem érdemes
- Nem érdemes “csili-vili-pattog-pulzál-dudál” stílusban lapokat készíteni, mert zavaró, idegesítő lehet. Személy szerint ha ilyen oldalra tévedek, mindig megtalálom a legrövidebb utat az egérkurzor és a lap bezárására kattintás között.
- Nem túl hívogató az sem, ha lépten-nyomon felugró ablakok, figyelemfelhívó üzenetek ugranak a szemünk elé. Sokkal inkább figyelem elterelő, és a webhely elhagyásához vezető módszer.
- Kattintásra kényszerítő funkciók, ahol például “csak akkor tekintheted meg, ha lájkolsz” blokkolás van beépítve. Osszuk meg nyugodtan az érdekességeket is, nem fog fájni. Ettől sokkal nagyobb látogatottságot érünk el, és idővel az első oldalon leszünk a keresőkben.
Kerüljük
x | A hivatkozások szöveges része ne legyen annyival elintézve, hogy katt ide. Egyrészt a linkre ránézve jó, ha a látogató rögtön tudja mi fog történni ha kattint, másrészt kiválóan alkalmazható kulcsszavak beépítésére is. |
x | Kerüljük ugyanazon tartalmak többszörözését több domain alatt, ez nem hogy eredményt nem fog hozni, de még vissza is sorolja az oldalt. |
x | Ne másoljunk be máshonnan tartalmakat, még úgy sem, hogy az egy kicsit át lett pofozva. A keresők meg fogják találni a duplikálást, és azt negatívan fogják értékelni, nem beszélve arról, hogy az egyedi tartalmak jobban felkeltik a figyelmet. |
x | Kerüljük a letöltött képek felhasználását, jogi problémákba ütközhetünk. |
x | Semmiképp ne építsünk rejtett és halmozott kulcsszavakat a tartalom mögé (például egyforma háttérszín és betűszín beállításával). Ez szintén visszaminősítéssel jár. |
Cél
A tartalmakat a látogatóknak és a keresőknek is megfelelően kell kialakítani, egyik sem fontosabb a másiknál, egyik se menjen a másik rovására. Helytelen, ha az optimalizálás miatt olvashatatlanná, érthetetlenné tesszük a szövegezést, mert az ugyanúgy rontja a helyezést – az elmaradt érdeklődések és ajánlások miatt -, mint ha nem a kulcsszavaknak megfelelő lenne a tartalom.
Mikor van kész egy weboldal?
A weboldal legfeljebb az éppen aktuális tartalomnak és érdeklődőknek megfelelő állapotba került, és kitűnő helyen szerepel a kívánt kulcsszavakra történő keresésekkor, azonban kész sosem lehet, hiszen akkor megállt a további információk megosztása, az üzletünk bővítése. Új tartalmak esetén ismét el kell végezni a megfelelő keresőoptimalizálási feladatokat. Az oldal rendszeres időközönkénti karbantartása, illetve a statisztikák felülvizsgálata szükséges a jó helyezés megtartása érdekében. Ne felejtsük el, hogy a konkurencia sem tétlenkedik, ők is optimalizálnak, elénk szeretnének kerülni.
Google Webmestereszközök
Az első lépések egyike, regisztrálni a Google Webmestereszközök rendszerébe, ahol adminisztrálható és követhető lesz a weboldalunk. Lényeges információkhoz jutunk a további teendőket illetően. Az oldal hibái könnyen felderíthetők, azok javítási lehetőségeire is kapunk javaslatokat.
Google Analytics
Egy másik elengedhetetlenül fontos feladat, regisztrálni a Google Analytics szolgáltatásra is, ahol a statisztikákat lehet követni, és annak elemzésével az oldalt fejleszteni.
Követőkód – kapunk egy kódot, melyet be kell építeni a weboldalba. Ez alapján tudja a rendszer fogadni és elemezni a látogatottságot.
Oldal térképek
Belső oldaltérkép
![]() | ![]() |
Ahogy az ábrákon is látható, a belső oldaltérkép a látogatóknak készült weboldal. Szerepe, hogy áttekinthetővé tegye a teljes tartalmat. Érdemes oldaltérképpel is felszerelni a webhelyünket, így még több tájékoztatást nyújtunk. A megjelenítés, vagy az elrendezés természetesen tetszőleges lehet, saját elképzelések szerint.
Webhelytérkép – Sitemap
A Sitemap a kereső robotok számára generált webhelytérkép.
A webhelytérkép meglétére feltétlenül szükség van, a kereső robotok ennek segítségével térképezik fel és indexelik a weboldalt. Minden újabb oldal készítésekor az oldaltérképet is bővíteni kell az új oldal, új bejegyzés címével, majd azt jelezni a Google, és egyéb keresőknek.
A webhelytérkép a weboldal gyökérkönyvtárában található. Például: www.pelda.hu/sitemap.xml.
Az alábbi példa a sitemap.xml tartalmát mutatja be:
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> <urlset> <url> <loc>https://www.stock2000szamlazo.hu/</loc> <changefreq>daily</changefreq> <priority>1.00</priority> </url> <url> <loc>https://www.stock2000szamlazo.hu/termekek/</loc> <changefreq>daily</changefreq> <priority>0.80</priority> </url> <urlset> |
A weboldalak az <urlset> </urlset> között vannak felsorolva.
Az oldal címe a <loc> </loc> között látható, a frissítés sűrűsége a <changefreq> </changefreq> között, illetve a prioritás a <priority> </priority> között.
A frissítés sűrűsége azt jelzi, hogy az adott oldal milyen gyakran van frissítve. A prioritás a fontossági sorrend az oldalak közt.
Sitemap készíthető manuálisan is, de az interneten is lehet találni sok olyan weboldalakat, amik ezt elkészítik, sőt még jelzik is a keresőszolgáltatóknak. Sitemap generálás után a létrejött sitemap.xml fájlt FTP-vel fel kell tölteni a weboldalunk gyökérkönyvtárába, és végül jelezni a keresőknek. A Google Webmestereszközök – Webhelytérképek részén az adatok frissíthetők.
SEO FreeStyle – ingyenes sitemap generáló oldal.
XML-Sitemaps.com – egy másik ingyenes sitemap generáló oldal.
WordPress esetén több olyan bővítmény is letölthető ingyen, amik automatikusan karbantartják az oldaltérképet, minden újabb oldal, bejegyzés készítésekor frissítik az adatokat.
Ilyen például a Google Xml Sitemaps, vagy a WP Sitemap Page, illetve a Sitemap.
robots.txt
A Sitemap mellett a robots.txt a másik fontos információkat tartalmazó fájl. Ebben a fájlban adható meg a kereső robotok számára, hogy melyek azok a tartalmak, melyekhez nem szeretnénk hozzáférést biztosítani a feltérképezés során. Ilyen lehet az admin mappa, vagy egyéb, a tartalommal nem összefüggő, illetve védett objektumok. Tudni kell, hogy a robots.txt nem nyújt védelmet a tartalmaknak, csak egy irányadó tájékoztató. A Googlebot és egyéb megbízható robotok betartják a robots.txt-ben található tiltásokat, de más robotok nem feltétlenül veszik figyelembe azokat.
Hozzáférések tiltásánál legyünk körültekintőek. Egy rosszul definiált tiltás azt eredményezi, hogy a Google nem fogja tudni indexelni a tartalmakat, így nem fognak megjelenni a keresőkben.
Tartalmak védelmére más eszközöket kell alkalmazni.
Google súgó
Külső – belső linkek
Külső linkek
Külső linkek azok a hivatkozások, melyek más weboldalakon a mi weboldalunkra mutatnak. A külső link akkor értékes, ha az jó helyezésű, értékes oldalról érkezik.
Külső linkek automatikusan keletkeznek, ha felkeltjük az érdeklődést egy jól felépített, témájában gazdag, olvasmányos, vagy információt szolgáltató oldallal. Ebben az esetben a látogatók fogják megosztani, linkelni az oldalt. Ez a természetes és legjobb módja a linkek szaporodásának.
A baj a kezdetben ezzel csak az, hogy még nincs látogatónk, aki kedvelhetné a weboldalt.
A linkeket elhelyezhetjük különböző link katalógusokban, listákban is, de ez egy veszélyes módszer, nem megfelelő körültekintéssel az oldalnak ártani jobban lehet, mint javítani a helyezést.
Linkcsere
Fizetős, vagy linket-linkért cserébe kihelyező oldalak, illetve bármilyen ellenszolgáltatást kérő linkcsere helyek kerülendők, a Google büntetését vonják, vonhatják maguk után, miután a helyezésünk hosszú időre visszaeshet a keresőkben.
Közösségi média
Például: Facebook, Google+
Elengedhetetlen manapság az, hogy jelen legyünk közösségi oldalakon is, weboldalunk megjelenjen több közösségi portálon is. Itt lehetősége van egy rendkívül nagyszámú közönségnek arra, hogy hivatkozzon ránk, ajánlja oldalainkat.
Belső linkek
A belső linkek leginkább a látogatóknak szólnak, de a keresőmotorokat is segítik az oldal felmérésében, körbejárásában. Sokan nem szánnak arra időt, hogy ezeket a belső linkeket jól felépítsék, az oldalt oda-vissza jól bejárhatóvá, egyértelművé tegyék.
A másik hiba, amikor a belső hivatkozások csak annyiból állnak, hogy “kattints ide” , “részletek“. Rengeteg lehetőség rejlik a link szövegek helyes megfogalmazásában, hiszen azokba kulcsszavak is felhasználhatók, de ezen felül pontosabb és érdekesebb tájékoztatást adnak a rákattintás “következményeivel” kapcsolatban. Egy jó szövegezésű linkre többen kattintanak, mert az jobban felkelti az érdeklődést, kíváncsivá teszi a látogatót.
Weboldal sebessége
A weboldal betöltési sebessége is fontos keresőoptimalizálási paraméter.
Sokan nem tudják, hogy a betöltési sebesség befolyásolja a weboldal helyezését. Azonos értékű oldalak esetén a gyorsabb kap jobb helyezést a keresőkben.
A lassú oldalak látogatókat veszítenek.
Weboldal betöltődési sebességét pozitívan befolyásoló paraméterek:
- Tárhely szolgáltató megfelelő kiválasztása, szerver beállítások
- Hibátlan CSS kódok (stílus lapok) készítése
- Hibátlan html kódolás
- Optimalizált, minimalizált szkriptek, stílus lapok
- Képek számának lehetséges csökkentése, méretük minimalizálása
Sebesség mérése
Az interneten sokféle online sebességmérő eszköz található, a keresők rengeteg találatot hoznak fel a weboldal sebesség mérésére.
Példa egy weboldal betöltődési sebességére optimalizálás előtt és után:
A példában a tools.pingdom.com webcímen található sebessémérő eszközt használtuk.
Ha az eredmény kevesebb mint 3mp, akkor a beállítások jónak mondhatók, de minél alacsonyabb az érték, annál jobb. 3 mp felett szükséges utánanézni a lehetőségeknek. Persze a sebesség az oldal tartalmától is függ. Sosem fogja egy bő tartalmú weboldal felvenni a versenyt betöltési sebességben egy 10 szót tartalmazó, képek nélküli üres oldallal (ez egy nagyon rossz példa keresőoptimalizálási szempontból 😀 ), de meglepően jelentős eredményt lehet elérni egy alapos optimalizálással.
További technikák is bevethetők a sebesség további növelésére, például a böngésző (felhasználó) oldali gyorsítótár jobb kihasználása, a tartalmi elemek lejárati idejének optimális beállítása.
.htaccess – beállítások
ezekkel óvatosan bánjunk, ha nem ismerjük ennek beállítási lehetőségeit, bízzuk inkább szakemberre!
Nagyon hasznos eszköz a Google PageSpeed Insights is.
Feltétlenül teszteljük oldalunkat ennek a segítségével, mert nem csak a meglévő hibákra hívja fel a figyelmet, hanem javítási javaslatokat is felajánl. Az eszköz használatával asztali és mobil eszközökre is kapunk optimalizálási javaslatokat.
![]() | ![]() |
További információk találhatók a Goole Analytics súgójában.
Weboldal hirdetése
Miért van szükség hirdetésre?
Több oka is lehet, néhány ezek közül:
- A weboldal még új, vagy nincs optimizálva, nincsenek még látogatók, de már szeretnénk a forgalmunkat bővíteni.
- A weboldalunknak rengeteg látogatója van, de áldozunk arra, hogy még több legyen.
- A weboldalunkon valami új, vagy akciós terméket vettünk fel, és ezt kiemelten szeretnénk hirdetni.
Véleményem szerint, ha nem üzleti weboldalról van szó, azt teljesen felesleges fizetett hirdetésekkel látogatottabbá tenni, keresőoptimalizálással érhetők el a legjobb eredmények.
A hirdetések előtt készítsük el teljes egészében weboldalunkat. Félkész oldalak hirdetése nagyon negatív hatásokat idézhet elő. Link katalógusokba sem igen lehet bekerülni nem befejezett weboldallal.
A hirdetéseket úgy állítsuk össze, hogy a céloldal mindig a hirdetésnek megfelelő témára kalauzolja az érdeklődőt. Ennek nem kell feltétlenül a főoldalnak lenni.
A fentiek nélkül kidobott pénz a hirdetésre költött összeg, mert lehet, hogy sok látogató rákattint a hirdetésre, de ha nem azt látja amit keresett, vagy nincs kidolgozva az oldal, akkor továbbáll. Nem valószínű, hogy máskor ismét próbálkozik, vagyis látogatót vesztünk. Egy megfelelő időben indított hirdetésnél ugyanaz a látogató lehet, hogy ügyfél lesz.
Google AdWords
A weboldalak legismertebb és leghatékonyabb hirdetési formája. A hirdetésre fordított kiadás a kattintások számától függ.
Mennyibe kerül egy kattintás?
A kattintások ára sok tényezőtől függ. A Google AdWords figyelembe veszi az azonos témában hirdetők számát, a hirdetésekre felajánlott maximális kattintásonkénti összegeket, valamint a naponta erre fordítható maximális összeg ajánlatokat is.
Célszerű olyan kulcsszavakra hirdetni, amiknél nincs rettenetesen nagy konkurencia. Egy adott témán belül is találhatók olyan kifejezések, amire kevesebben tettek ajánlatot.
Persze nincs tuti tipp, illetve minden hirdetés egyedi és személyre szabott. A hirdetések statisztikáit rendszeresen tanulmányozva látni fogjuk, hogy mi az ami nekünk személy szerint jobban megéri és jobb eredményeket hoz.
Mindenképpen figyeljük rendszeresen a beállított kampányokat, és korrigáljuk, optimalizáljuk azokat. Magára hagyva még a hirdetés sem hoz megfelelő eredményt.
A Facebook-on is hasonlóképp lehet hirdetni, mint a Google AdWords rendszerben. A különbség annyi, hogy ebben az esetben nem tudjuk közvetlenül azokat elérni, akik egy adott kulcsszóra, vagy témára keresnek. A hirdetés megjelenítési feltételekben beállított érdeklődésű csoportok számára lesznek hirdetéseink megjelenítve. Ez viszont nem eredményez olyan mértékben találatot a megjelenített hirdetések során, mint a keresőbe beírt kulcsszavak szerint.
A Facebook hirdetésekkel alacsonyabb költség mellett több látogatót érhetünk el, de lehet, hogy az elért látogatók kisebb százaléka a tényleges célpont, bár ha a hirdetés egyértelmű, arra biztosan az érdeklődők fognak kattintani.
Mindenképpen érdemes ebben a rendszerben is hirdetéssel próbálkozni, ha már egyszer a kampányolás mellett döntöttünk.
Hiába hirdetek, nincs megrendelésem, mi lehet a baj?
A statisztikák tanulmányozásával látható, hogy hány látogatónk volt. Az is látható, hogy mekkora a visszafordulási arány. Visszafordulási arány az a százalékos érték, amely arról informál, hogy látogatóink milyen arányban hagyták el a weboldalt a rákattintás után anélkül, hogy az oldal bármely más részét megnézték volna. Ebből következtetni lehet arra, hogy az oldalunk nem megfelelő, de arra is, hogy a hirdetés nincs jól elkészítve. Esetleg a hirdetésben szereplő információ és a céloldal nem egyezik tartalomban.
Leghatékonyabb hirdetés
Végül a leghatékonyabb hirdetés, ami a fentiekkel szemben jóval több látogatót hoz és nem kerül semmibe, vagy a költsége töredéke az előzőeknek. Ez a hirdetési forma a megfelelő
keresőoptimalizálás
Egy jól optimalizált, keresőbarát weboldal, ami az első oldalon jelenik meg a keresőkben, a legsikeresebb hirdetés. A látogatók száma drasztikusan nő, miközben nem kell jelentős összeget kifizetnünk minden kattintásért.
Keresőoptimalizálás lépésről-lépésre
Gyakorlati útmutató, tippek, alapvető weboldal készítési és keresőoptimalizálási technikák alkalmazása.
Weboldal hivatkozások – URL-címekMár a elejétől kezdve úgy hozzunk létre új oldalakat, hogy az oldal címe egyértelmű legyen, utaljon az oldal témájára és foglalja magában a fő kulcsszavunkat, amire az adott oldalt keresőbaráttá szeretnénk varázsolni. WordPress A Beállítások – közvetlen hivatkozások lapon jelöljük ki a Bejegyzés címe hivatkozási formát, majd mentsük az adatokat. Minden új oldal, bejegyzés készítésekor az URL-cím automatikusan a bejegyzés címe lesz. | |
Egyedi, érdeklődést felkeltő szövegezésAz Alapok résznél már szó volt a megfelelő tartalom elkészítéséről, de érdemes megjegyezni ismételten, hogy a legfontosabb a megfelelő, egyedi szövegezés elkészítése, illetve az egész tartalom – a szövegektől a képeken és videókon át a hivatkozásokig – megfelelő és alapos kidolgozása. | |
Tagolás, kiemelésekA tartalmat tagoljuk. Főcím, ami a kulcsszót is tartalmazza, illetve alcímek, azokon belül további alfejezetek, a témától függően. A főcím kiemelése <h1>, majd további <h2>, <h3>… <h6> kiemelések szerint építsük fel az oldalt. | |
Kulcsszavak beépítéseA megfelelő kulcsszavak, illetve a fő kulcsszó beépítése a szövegbe. A kulcsszó legalább 4-5 helyen szerepeljen, különböző kiemelésekkel, dőlt, vastag, stb. A kulcsszóval való bővítés ne menjen az olvashatóság, szövegértés, tartalom rovására, hiszen elsősorban a látogatóknak készül a weboldal és a látogatók fognak a leginkább segíteni abban, hogy az oldal a lehető legtöbb helyre eljusson a természetes megosztások és linkelések útján. | |
Képek, videókKépek és videók elhelyezése mindenképpen pozitívan hat a keresők szemében, de ügyeljünk arra, hogy olyan arányban tegyünk fel képeket, hogy az ne legyen kirívó, vagy visszataszító. Ez az arány minimum 20 szó / kép felett legyen. Videókat célszerű a YouTube tárhelyén elhelyezni, ami ingyenes. Keresőbarát szempontból a saját videókat a saját webhelyen kellene tárolni, azonban ennek hátránya, hogy nagy a helyigénye és a lejátszás sem biztos, hogy minden böngészővel, minden nézettel kompatibilis lesz. A YouTube-ra feltöltött videóink a weboldalba is beépíthetők és helyben elindíthatók. Erre a szolgáltató megadja a megfelelő kódot, amit csak be kell másolni. | |
Oldal fejléc – Title | |
Meta leírások – Meta description | |
Meta kulcsszavakA keresőrobotok azokat a kulcsszavakat veszik figyelembe, melyek a weboldalak tartalmában találhatók és 1-3% arányban vannak jelen, erről eltérnek a vélemények, mivel ez hivatalosan nem definiált érték. Ez attól is függ, hogy egy adott kulcsszó mennyire népszerű, illetve a tartalom mennyire terjedelmes. Ne töltsünk a szövegbe túlzott mennyiségű kulcsszót, mert az már spam gyanús, ami azt jelenti a keresők számára, hogy kifejezetten az előnyszerzés miatt vannak jelen, ezért az oldal értékére negatív hatással lesznek. A régen még előnyhöz vezető meta keywords tartalmat a Google nem veszi figyelembe, erről korábban már nyilatkozott. Aki ebben kételkedik, töltse fel, de felesleges. A kulcsszavakat a következő helyeken alkalmazzuk:
| |
Tartalom hosszaLehetőleg minden oldal tartalmazzon legalább 300 szót. Természetesen ezt nem mindig lehet betartani, mivel olyan oldalak is egy webhely részét képezik, melyeknél ez nem szükséges. Például: kapcsolat, sikertelen bejelentkezés, megrendelés visszaigazolás, stb. Az ilyen tartalmaknál célszerű a “noindex, nofollow” beállítást alkalmazni, hogy a keresők se kövessék azokat. noindex – nem kerül a keresőkben megjelenítésre | |
“Morzsa menü” – BreadcrumbA morzsa menü alkalmazásával a navigálást és tájékozódást lehet egyszerűbbé, áttekinthetőbbé tenni a látogatók számára. Ez egy olyan hivatkozási felület, amely az oldalak tetején, vagy alján látható általában.
A menüsorban található elemek lehetővé teszik a lapozást, visszalépést a főbb témakörbe, vagy a főoldalra. Látható, hogy melyik oldalon tartózkodunk és hogy jutottunk el oda. WordPress Többféle bővítmény is található a morzsa menük kezelésére, ilyen például a Breadcrumb NavXT is. | |
Weboldal kiemelt kép – faviconMit jelent a favicon? Hogyan kell elkészíteni, beállítani a favicont? A képre hivatkozást a weboldal fejlécében kell elhelyezni a következőképpen: <head> <link rel=”shortcut icon” href=”http://www.pelda.hu/favicon.ico” /> </head> WordPress Helyezzük el a linket a header.php <head> szekciójában. | |
Közösségi média – Facebook, Google+, Twitter…Készítsük el oldalunk Facebook, és/vagy Google+ verzióját is. Mindkét szolgáltatónál ez ingyen megtehető. Hivatkozzunk a létrehozott oldalainkra, amik szintén hivatkoznak a weboldalunkra. Tegyük lehetővé, hogy oldalainkat megoszthassák, kedvelhessék. Erre a média gombok, hivatkozások elhelyezése a megoldás. A gombokhoz, hivatkozásokhoz a szolgáltatóktól lehet lekérni ingyenesen a beillesztendő kódot. Oldalunkról külön hivatkozzunk a közösségi médiás verzióra is. Erre legtöbben a láblécet használják, de kiemelt helyre is tehetjük a hivatkozásokat. WordPress Rengeteg ingyenesen is letölthető bővítmény található, melyek automatikusan elhelyezik a social-media eszközöket az összes oldalra, egy egyszeri beállítás után ez teljesen automatikus. | |
Technikai keresőoptimalizálás | |
KépekA feltöltött képeket (jpg, jpeg, png…) akkorára méretezzük, amekkorára valóban szükség van, legyen a méret kicsi. Nagy képek esetén használhatók a bélyegképek, vagy a képek kicsinyített változatai. A kicsinyített változatokra kattintva megjeleníthető a teljes méret is, ahol ez szükséges. Erre különböző eszközök vehetők igénybe akár online is, ingyenesen, ilyen például a TinyPNG, vagy a Compress PNG Images Online weboldalak. Ezeken az oldalakon csak fel kell tölteni a képeinket, majd tömörítés után letölthető a végeredmény. A kisméretű képek gyors oldalbetöltést eredményeznek és a keresők is pozitívan értékelik. Részletesebben a Sebesség oldalon olvasható erről a témáról. | |
Sprite-ok használataCélszerű a weboldalakon megjelenített ritkán, vagy egyáltalán nem változó képeket (menü ikonok, fix képek) egyetlen képben tárolni, majd annak egyes kép elemeit “darabolva” felhasználni. A sprite képben lévő képek css kódolással, háttérként jelennek meg. Előnye, hogy több kép esetén elegendő egyszer fordulni a szerverhez, majd egy kép betöltésével megoldani több kép megjelenítését. Ez a technika csökkenti a szerverhez fordulások számát, és csökkenti az oldal betöltődési idejét is. A sprite képek előállításához elérhetők online megoldások, pl. Instant Sprite, mely nem csak a képet generálja, hanem a használatához szükséges css és html kódokat is. Ne felejtsük el az elkészített képet veszteségmentesen tömöríteni, a feljebb említett TinyPNG-vel például. | |
Alt tag, linkekKépeknél kötelező megadni az alt tag tartalmát (alt=”optimalizalt_kep_minta”), mivel a keresőrobotok nem tudják felderíteni, hogy egy képen mi látható, ezért az alt tag tartalmát veszik figyelembe. Célszerű a title tartalmakat is feltölteni, ez akkor jelenik meg, ha az egeret a kép, vagy egyéb objektum fölé húzzuk. A látogatót is jól lehet vele tájékoztatni. Helyezzünk mindenhova hivatkozásokat, hogy az oldal jól bejárható legyen. A hivatkozások szövegét ne hanyagoljuk el, ne intézzük el egy egyszerű “katt ide” szöveggel, hiszen nem a “katt ide” kulcsszóra szeretnénk optimalizálni. A látogatókat is tájékoztatja a megfelelő hivatkozási szöveg arról, hogy pontosan milyen tartalmat ér el a linkre kattintással. | |
CSS stíluslapok és szkriptek, statikus tartalmak | |
WordPress bővítményekA WordPress rendszerhez milliónyi bővítmény letölthető, és ezek között nagyon sok ingyenes, azonban ügyeljünk arra, hogy melyeket használjuk. Az alapelv, hogy a lehető legkevesebbet. Egyrészt erőforrás fogyasztók, az oldal lassulásához vezethetnek, illetve össze is akadhatnak, mert mindegyiket más alkotta meg, és a legfontosabb, hogy biztonsági szempontból sem lehet tudni, hogy melyik bővítmény az, melynek használatával könnyen hackelhető lesz a weboldalunk. Ezek a legfontosabb szempontok attól függetlenül, hogy az adott bővítmény ingyenes, vagy fizetős. Ha lehetőségünk van rá, készítsünk, vagy készíttessünk saját kódokat, ezek egyediek lesznek, így nyilván nem egy széles réteg által ismert – ebbe beletartoznak a hackerek is – modult fogunk alkalmazni. Hozzáférhetők olyan bővítmények is, melyek segítenek a keresőoptimalizálás végzésében. | |
Szerveroldali beállítások | |
Felhasználó böngészőjének gyorsításaSzintén szerveroldali beállításokkal meghatározható, hogy az adott tartalmak – html, kép, css, java, xml… – milyen lejárati idővel rendelkezzenek. A böngészők a beállított lejárati idő leteltéig az egyszer már betöltött képeket nem fogják ismételten hálózatról letölteni, hanem a helyi gyorsítótárból jelenítik meg azokat. Fontos szempont a keresőoptimalizálás folyamatában. | |
Mobil eszközökNe felejtsük el, hogy manapság a mobileszközök hihetetlen elterjedésével a weboldalakat nem csak asztali számítógépről böngészik, hanem különböző méretű és felbontású készülékekről is. Fontos figyelembe venni a keresőoptimalizálás során, hogy az oldal ebből a szempontból is értékelhető tartalmat szolgáltasson. | |
Böngésző kompatibilitásWeboldalainkat ellenőrizzük, hogy egyéb böngésző alkalmazásokkal is megfelelően jelenik meg a tartalom. Mindenki más és más böngészőt használ, és sokan vannak azok is, akik az elavult verzióikat nem frissítik, nem cserélik le. Talán az nem lehet cél, hogy a legősibb böngésző is ugyanúgy jelenítse meg a tartalmakat, de figyelmeztethetünk a böngésző váltásra, illetve külön beállítások is definiálhatók böngésző verziótól függően. Próbáljuk ki a weboldalt minden esetben a legelterjedtebb böngészőkkel. Ilyen például a FireFox, Chrome, Explorer, Opera… Több eszköz is létezik böngészők és böngésző verziók megjelenítésének tesztelésével kapcsolatban. Online böngésző kompatibilitás ellenőrzés: IE NetRenderer, BrowserShots |

